Actualització Maig 2015 - Estudi sobre Cànnabis, salut i qualitat de vida en usuaris medicinals

Per José Carlos Bouso

és psicòleg clínic i doctor en Farmacologia. Les seves àrees d'interés són la psicofarmacologia i les propietats terapèutiques dels entactogens, els psicodèlics i el cànnabis. Ha realitzat investigació terapèutica amb MDMA, investigació farmacològica amb diferents substànicesd d'origen tan vegetal com sintètic, així com estudis dels efectes neuropsicològics a llarg termini de substàncies com el cànnabis, l'ayahuasca i la cocaina. És autor del llibre "Qué son las drogas de síntesis", i co-autor de “¿La marihuana como medicamento? Los usos médicos y terapéuticos del cannabis y los cannabinoides" i de "Ayahuasca y salud". Les seves investigacions s'han publicat a revistes científiques. Actualment, és Director de Projectes Científics de la Fundación ICEERS.

A partir d’aquest any, l’ICEERS, en col·laboració amb l’IMIM, ha començat l’estudi "La qualitat de vida en usuaris medicinals". L’estudi tindrà una durada de 3 anys i serà recolzat per la Fundación CANNA.

Cada trimestre es publicaran actualitzacions sobre aquest estudi al nostre lloc web.

Actualització Maig 2015

L’"Estudi de seguiment de Qualitat de Vida Relacionada amb la Salut (CVRS) en socis terapèutics de clubs i associacions cannàbics amb una malaltia crònica" es va iniciar fa aproximadament un any i mig. Es tracta d’un estudi en el qual estem avaluant com l’ús de cànnabis influeix en la percepció subjectiva de la qualitat de vida dels pacients que l’utilitzen. L’estudi està destinat a pacients amb malalties cròniques. Amb aquest estudi s’espera tenir un coneixement més profund dels beneficis i riscos potencials de l’ús de cànnabis en persones amb malalties cròniques.

Fins ara, s’han posat en contacte per participar en aquest estudi més de 100 pacients provinents de diferents llocs d’Espanya. A conseqüència del fet que només admetem pacients amb malalties cròniques, no els hem pogut incloure tots en l’estudi. Tot i que el reclutament es realitza principalment a través de clubs i associacions cannàbics, també ens contacten persones que no pertanyen a aquestes associacions i que també són susceptibles de poder participar. Tenim un lloc web on s’explica l’estudi amb detall:

Per poder fer un seguiment dels pacients, els fem avaluacions cada 4 mesos. Aquestes avaluacions consisteixen a omplir una sèrie de qüestionaris que pregunten sobre diferents àrees relacionades amb la salut de les persones i els prenem una mostra de cabell per analitzar els cannabinoides.

Fins ara, tenim 53 pacients que han completat la primera avaluació, 22 pacients que han completat l’avaluació dels 4 mesos, 10 pacients que han completat l’avaluació dels 8 mesos i un pacient que ha completat l’avaluació d’1 any. 18 pacients més estan en procés de completar alguna d’aquestes avaluacions.

Si tenim pacients de diferents llocs d’Espanya és gràcies principalment al gabinet mèdic de la CATFAC i a una petita associació de Saragossa anomenada CATA (Club de Autocultivo Terapéutico de Aragón) que està formada principalment per usuaris medicinals. Per al reclutament de pacients seguim reunint-nos amb responsables de diferents clubs i associacions i presentant el projecte en xerrades i actes divulgatius als quals som convidats.

Si t’interessaria participar en aquest estudi o vols fer-ne difusió, pots posar-te en contacte amb el Dr. José Carlos Bouso als telèfons:
93 188 20 99 / 688 913 471
o al correu electrònic: