Introducció - Estudi sobre Cànnabis, salut i qualitat de vida en usuaris medicinals

Per José Carlos Bouso

és psicòleg clínic i doctor en Farmacologia. Les seves àrees d'interés són la psicofarmacologia i les propietats terapèutiques dels entactogens, els psicodèlics i el cànnabis. Ha realitzat investigació terapèutica amb MDMA, investigació farmacològica amb diferents substànicesd d'origen tan vegetal com sintètic, així com estudis dels efectes neuropsicològics a llarg termini de substàncies com el cànnabis, l'ayahuasca i la cocaina. És autor del llibre "Qué son las drogas de síntesis", i co-autor de “¿La marihuana como medicamento? Los usos médicos y terapéuticos del cannabis y los cannabinoides" i de "Ayahuasca y salud". Les seves investigacions s'han publicat a revistes científiques. Actualment, és Director de Projectes Científics de la Fundación ICEERS.

A partir d’aquest any, l’ICEERS, en col·laboració amb l’IMIM, ha començat l’estudi "La qualitat de vida en usuaris medicinals". L’estudi tindrà una durada de 3 anys i serà recolzat per la Fundación CANNA.

Cada trimestre es publicaran actualitzacions sobre aquest estudi al nostre lloc web.

El consum de Cànnabis en l’actualitat està cada cop més normalitzat i estès en la nostra societat. No obstant això, cal portar a terme estudis més objectius sobre els efectes físics, psicològics i el potencial terapèutic. Les associacions cannàbiques són un model de regulació pioner en el món i representen una gran oportunitat per facilitar aquest tipus d’estudis.

Què és l’ICEERS?

La Fundació ICEERS (International Center for Ethnobotanical Education, Research & Service) és una entitat sense ànim de lucre i d’utilitat pública dedicada a:

• La integració de plantes d’ús tradicional (etnobotàniques) com a eines terapèutiques en la societat actual
  • L’estudi i la promoció de polítiques públiques basades en evidències científiques i drets humans.
  • La preservació de les cultures indígenes on s’han usat aquestes plantes des de l’antiguitat, del seu hàbitat i el seu coneixement botànic.

Objectius de l’estudi

1. Realitzar un seguiment de la qualitat de vida dels usuaris, així com dels efectes percebuts del Cànnabis sobre la seva simptomatologia.
  2. Avaluar l’impacte de la composició de cannabinoides del Cànnabis consumit sobre la salut mental i el funcionament cognitiu dels usuaris.

Metodologia

Mostra: 200 socis medicinals d’associacions cannàbiques amb malalties cròniques.

• Administració presencial d’un qüestionari bàsic d’admissió i signatura del consentiment informat.
  • Assignació d’un codi d’accés als qüestionaris en línia.
  • Transcorreguts 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32 i 36 mesos els/les participants responen a qüestionaris en línia validats internacionalment sobre:
  • Es recollirà una mostra de cabell durant cada avaluació per determinar la presència de cannabinoides.

Collaborador

Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM).

Publicacions i difusió

• Articles en revistes científiques
  • Un informe anual sobre els resultats preliminars
  • Presentació dels resultats en conferències, congressos, esdeveniments, etc.
  • Articles de divulgació en revistes, blogs, xarxes socials, etc.

Beneficis esperats

• L’avenç del coneixement científic sobre els efectes del Cànnabis en determinades malalties i potencials noves aplicacions terapèutiques.
  • L’estudi donarà visibilitat a la funció social de les activitats de les associacions cannàbiques.
  • Les persones participants podran conèixer millor com el Cànnabis influeix en el procés de la seva malaltia.
  • Les associacions cannàbiques podran oferir un millor servei als socis terapèutics.
  • A partir de la collaboració amb les institucions científiques, les associacions cannàbiques posaran de manifest el seu compromís amb la responsabilitat social corporativa.